Interview met Ana Morais (operationeel directeur – De Buurtboer)
Onze strijd tegen voedselverspilling
Elk kwartaal zoomen we in op een van onze pijlers. Dit keer is onze strijd tegen voedselverspilling. Helaas is het nog steeds broodnodig om hierover het gesprek aan te jagen, want alleen al in de EU gooien we jaarlijks 59 miljoen ton voedsel weg. Als leverancier van bedrijfslunches vinden wij het onze verantwoordelijkheid om hier iets tegen te doen. Maar waarom? En hoe lossen we het op?
Lees hier deel 1 van het interview.
Om deze vragen te beantwoorden, interviewden we onze operationeel directeur Ana Morais.
Waarom is het belangrijk om minder voedsel te verspillen?
“De voedselproductie-industrie draagt in grote mate bij aan de klimaatverandering, vooral door gangbare landbouw die biodiversiteit vermindert, water vervuilt en veel CO2 produceert.
Daarnaast wordt ongeveer een derde van al het voedsel in de wereld weggegooid of verspild. Alleen al binnen de EU gaat het jaarlijks om 59 miljoen ton. Met de verwachte toename van de wereldbevolking zal voedselverspilling en ongelijkheid waarschijnlijk ook toenemen. Daarom is een verandering in hoe wij omgaan met voedsel en voedselverspilling enorm nodig.
Wij vinden het cruciaal om minder te verspillen en ervoor te zorgen dat binnen onze keten op een circulaire, duurzame manier wordt gewerkt.”
En welke rol speelt De Buurtboer daarin?
Als leverancier hebben wij de verantwoordelijkheid om betere keuzes te maken voor onze klanten.
“Hoewel De Buurtboer geen producent is, zijn we wel afhankelijk van producenten en logistieke diensten die het klimaat en voedselverspilling negatief kunnen beïnvloeden.” Daarom is het heel belangrijk om samen te werken met gelijkgestemde partijen die ook sterk gericht zijn op duurzaamheid en het verminderen van voedselverspilling.”
Onze keuzes voor leveranciers en bijpassende diensten moeten altijd kritisch worden gemaakt, niet alleen om onze eigen ecologische voetafdruk te verkleinen, maar ook die van onze klanten. Zo bevinden we ons in de unieke positie dat we veel impact kunnen maken. Het leveren van een verantwoorde lunch op kantoor is net zo belangrijk als de smaak ervan.”
Hoe zetten wij ons in tegen verspilling?
“Ons lunchmodel focust op het inplannen en inkopen op maat.”
We plannen en bestellen alleen wat klanten nodig hebben voor een lekkere en gevarieerde lunch. Dit inkoop- en planmodel zorgt ervoor dat we geen onnodige, kort houdbarekwetsbare producten bestellen. Het is niet alleen kostenefficiënt, maar ook zeer duurzaam.
Vergeleken met andere retail/supermarktketens zijn we mogelijk iets minder flexibel met spoed- of extra orders, omdat meer dan 70% van onze voorraad vooraf wordt besteld om foodwaste te voorkomen.
Aan de ene kant is ons minder flexibele karakter een nadeel, maar zo zorgen we er samen met onze leveranciers wel voor dat producten niet onnodig geproduceerd, geleverd en verspild worden.
Daarnaast zorgen onze accountmanagers voor een op maat gemaakt lunchplan voor elke klant. Zo kunnen we de juiste verhouding van alle producten naar wens aanpassen. Dit zorgt voor een unieke lunch samenstelling die goed aansluit bij de grootte van het team, voorkeuren van de lunchers en andere behoeften van de klant.
Daarnaast gebruiken we heel veel data om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen. In ons interne voorraadbeheersysteem bereiden we onze wekelijkse orders voor met inzicht over wat nodig is, voorraad marges, verspilling, THT-informatie en voorraadstatus. Door wekelijks data te analyseren, kunnen we beter inschattingen maken en sneller schakelen als aanpassingen nodig zijn.
Nog belangrijker: we bekijken ook wekelijks de voedselverspilling in vergelijking met onze inschattingen voor die week. Zijn er uitschieters? Dan schakelt inkoop en sourcing met productie en leveranciers om de oorzaak te vinden en oplossingen te bedenken om het te voorkomen.
Ook doneren we elke week overgebleven producten aan partijen als de voedselbank of bedrijven die bijvoorbeeld eten inzamelen voor vluchtelingen. Zo krijgt alles toch een mooie bestemming en kunnen we ook op maatschappelijk vlak bijdragen aan een betere wereld.
De Buurtboer is dus een unieke matchmaker tussen klanten en hun lekkerste, meest duurzame en gevarieerde lunch, want we willen voorkomen dat klanten te veel of ongewenste producten ontvangen.
Klinkt goed! Maar behalen we hiermee onze verspillingsvrije doelen eigenlijk wel?
“Hoewel De Buurtboer op een hele proactieve manier voedselverspilling tegengaat, hebben we onze doelen nog net helaas nog niet bereikt…”
Wat zijn onze doelen dan?
“Voor 2024 is onze doelstelling dat gemiddeld minder dan 1% van de totale inkoopwaarde per maand aan voedselverspilling wordt toegekend.
Momenteel zitten we op 1,7%, dus we hebben nog een stuk te gaan. Gelukkig hebben we al veel plannen om dit te verbeteren! Daarover vertellen we je binnenkort meer!”