"Ik wil iets achterlaten voor mijn familie."

Interview NonnaPepa

Van start-up aan de keukentafel naar scale-up in Amsterdam. De Buurtboer weet er alles van. Daarom omarmen we partners die met een geheel eigen visie zijn gestart. Zo ook NonnaPepa, leverancier van onze spreads en maker van heerlijk verse pasta’s.

Vijf seconden bedrijf

Een zondagmiddag in een Zwitserse keuken, 2009. De Argentijnse Constanza Pelaez bezoekt samen met het gezin haar zus. Grootmoeder Pepa is ook aanwezig. Op zondag wordt er door deze Italiaans-Argentijnse familie traditiegetrouw zelfgemaakte pasta’s bereidt. Hoewel het op het eerste gezicht een normale dag lijkt, blijkt niets minder waar. Want vandaag wordt binnen 5 seconden een nieuw bedrijf opgericht: NonnaPepa.

We ontmoeten Constanza in haar pastafabriek in de Amsterdamse houthavens. Het hele bedrijf ruikt naar verse basilicum, kruiden en knoflook. Ze vertelt enthousiast over de totstandkoming van haar onderneming. Constanza:”Mijn zoon Lucas vroeg waarom we geen pasta’s in Amsterdam gingen verkopen. De naam moest NonnaPepa worden, vernoemd naar oma.  Direct dacht ik: waarom eigenlijk niet? En toen was het bepaald, het was magisch”.

Door weer en wind

Met een piepkleine pastamachine – voor thuisgebruik – start het bedrijf in een omgetoverd rommelhok van haar geliefde atelier in de Pijp. Constanza is afgestudeerd aan de kunstacademie in Argentinië en maakt kleurrijke schilderijen. 27 jaar eerder ontmoette ze haar Nederlandse ex-man en verlaat ze Buenos Aires om zich samen in Amsterdam te vestigen.

Haar pasta’s en ravioli’s zijn ook echte kunstwerkjes, en vinden gretig aftrek bij vrienden en kennissen. Al snel wordt het een hele uitdaging om alles te organiseren. “Ik had geen ervaring met het ondernemerschap en deed alles zelf. De boodschappen, het koken, verpakken en bezorgen. Op de fiets, want een rijbewijs had ik niet. Door weer en wind, zelfs lopend door de sneeuw” vertelt Constanza. Maar stoppen? Ze peinst er niet over. Uiteindelijk weet ze na 2 jaar keihard werken de Amsterdamse Marqt (tegenwoordig Ekoplaza Foodmarqt) voor zich te winnen. Die zijn binnen één hap verkocht.

De keuken van oma

NonnaPepa groeit, en het assortiment krijgt uitbreiding van desserts en spreads, geïnspireerd door haar oma Pepa. Constanza: “We hadden een campo op een aantal uur rijden van Buenos Aires. Hier bracht ik veel tijd door in de keuken, samen met mijn oma. We maakten onder andere karamel en kaas. Pepa was een prachtige vrouw. Met stijlvolle kleding en ze gaf ontzettend veel liefde. Een echte inspiratiebron”.

Nalatenschap

Inmiddels is NonnaPepa ook een familiebedrijf. Neef Nicolas houdt zich vooral bezig met duurzaamheid en de lokale leveranciers. Wie weet haken haar twee zoons ooit ook aan. Maar die moeten eerst een eigen weg inslaan. Ondertussen werkt Constanza  aan een persoonlijk kookboek met de favoriete recepten van haar kinderen. Een cadeau voor hun achttiende verjaardag. Omringt door kleurrijke illustraties van verschillende groenten staan hier haar dierbaarste gerechten opgeschreven. “Ik wil iets achterlaten voor mijn familie”.

Haar droom voor de toekomst? Dat het bedrijf zonder haar leiderschap moeiteloos doorloopt. En  dat er dan weer tijd is voor haar grote liefde kunst. “Ik zal altijd verbonden blijven met NonnaPepa. Maar straks wanneer het moment daar is, wil ik vooral veel schilderen!”