Interview met De Buurtboer bazen Stijn en Ana

2024, het jaar van de Olympische Spelen en het Chinese sterrenbeeld draak wat staat voor kracht, fortuin en geluk. Staan de sterren ook gunstig voor De Buurtboer? Met een vernieuwde look en missie wil De Buurtboer het lunchen op kantoor voorgoed veranderen. We spreken met Stijn Nieman en Ana Morais over hun achtergrond, verandering en missie en visie voor het nieuwe jaar.

Van rechten naar impact

Zomer 2020. Stijn Nieman sluit aan bij De Buurtboer als Commercieel Directeur. Al had het niet veel gescheeld of hij had een ander pad bewandeld. Stijn: “Tijdens een rechtenstudie realiseerde ik mij al snel dat ik liever niet de rest van mijn leven in de wetsartikelen wilde duiken of op een advocatenkantoor zou werken. Liever ging ik iets doen wat betekenis voor mij had en waar mijn interesse en passie lag, de rest zou daaruit voortkomen. Mijn hele leven heb ik de voedselketen in alle facetten ontzettend interessant gevonden. Ik wilde graag een baan met impact, dus daar ben ik vol voor gegaan.”

En zo geschiedde. Na een aantal jaar bij de Deense start-up WeLunch is het aan Stijn de taak om het bedrijf verder uit te bouwen. “In Nederland is de lunch een ondergeschoven kindje. Zeker op kantoor. We besteden er gemiddeld gezien weinig tijd aan en het kan soms zelfs ongemakkelijk aanvoelen. Ik vind het heel mooi dat we bij totaal uiteenlopende bedrijven door de hele Randstad een bijdrage kunnen leveren aan dit moment. Niet alleen met een lekkere en duurzame lunch, maar ook een moment van connectie. Ik zou graag willen veranderen dat de lunch op kantoor een écht genietmoment wordt voor heel werkend Nederland”.

Hoog op de agenda

Want verandering is nodig, dat weten we inmiddels allemaal. Niet alleen hoe er geluncht wordt, maar in de hele voedselketen. Stijn: “ Het verbeteren hiervan is een complex en groot probleem. In de afgelopen jaren heb ik ontzettend veel geleerd en is het een onderwerp waar ik dagelijks mee bezig ben. Bij De Buurtboer focussen wij ons met name op voedselverspilling. Als je ogen eenmaal zijn geopend, kan je niet meer wegkijken. Het onderwerp food waste is sinds mijn komst bij De Buurtboer zowel zakelijk als privé nog hoger op mijn agenda komen te staan.”

Gelukkig staat Stijn er niet alleen voor. Samen met Operationeel Directeur Ana Morais en het hele team werkt hij hard om de food scale-up naar het volgende niveau te tillen. De Portugese Ana, die o.a. ervaring heeft opgedaan bij het Engelse flitsbedrijf Zapp zorgt bij de operationele kant voor een frisse wind en nieuwe manier van denken.

Nog meer ontzorgen.

Ana: “ De vraag naar kwalitatief, bewust en vooral lekker eten is sinds Covid-19 alleen maar gestegen. Consumenten hebben meer kennis, willen transparantie in de voedselketen en steeds nieuwe prikkels. En wij zelf eigenlijk ook. We zijn daarom ons assortiment verder aan het uitbreiden met lokale leveranciers. We willen diverser zijn in ons aanbod, en gaan kleine start-ups een groter podium geven. Naast een lekkere lunch breiden we ook uit met bijvoorbeeld goede koffie, snacks en borrelproducten. Zo kunnen we onze klanten nog meer ontzorgen.” 

Ook aan de achterkant wordt er hard gewerkt. Ana: “We werken momenteel aan een nieuw klantportal en een vernieuwde app. Hierdoor wordt het makkelijker voor onze klanten om de lunch administratie bij te houden. Ook bieden we sinds kort een lunch oplossing aan voor kleinere bedrijven. Dat vind ik heel interessant en leuk om uit te rollen.” 

Gezonde boterham met chocopasta

2024 wordt een mooi jaar voor De Buurtboer. Na een complete rebranding is de scale-up klaar voor de volgende stap. Stijn: “In de kern zullen we altijd De Buurtboer blijven die in 2010 is opgericht. Ik vind het mooi dat we bedrijven een moment van rust kunnen bieden in de drukte van de dag. Inmiddels heb ik geleerd dat dingen niet zo zwart wit zijn als ze soms lijken. Is het hebben van geen lunchpauze gezonder dan een goede boterham met chocopasta terwijl je wel even pauze houdt? Ik denk juíst dat een moment rust en connectie, in combinatie met goed geproduceerde producten een belangrijke bijdrage kan leveren aan de gezondheid van mensen. En als ik dat inzicht kan bewerkstellingen binnen werkend Nederland, dan is de missie die ik mezelf jaren geleden tijdens mijn studie switch heb gesteld geslaagd.”