Hoe krijg je meer mensen naar kantoor?
We leveren al meer dan 12 jaar lunches aan bedrijven in de Randstad. Duurzaamheid, variatie en de samenwerking met lokale leveranciers staan al sinds het begin centraal. Sinds Corona is er een nieuw speerpunt bij gekomen: meer verbinding op de werkvloer. Maar hoe krijg je dat voor elkaar in een tijd waarin hybride werken de norm is?
De invloed van de pandemie
Het nieuwe werken
Corona heeft ons werkgedrag flink veranderd. Waar het voorheen vanzelfsprekend was dat je naar kantoor ging om te werken, moesten we tijdens Corona ineens creatiever en innovatiever zijn om op afstand ons werk te kunnen doen. En dat niet alleen, ook teamborrels werden georganiseerd via Zoom.
Hoewel de fysieke borrels (gelukkig) weer terug zijn heeft de pandemie ons werkleven vrijblijvend veranderd. Zo is het aantal thuis werkuren per persoon fors gestegen: van gemiddeld 2,6 uur per week in 2019 naar gemiddeld 7 uur per week medio 2023 (bron: NEA-COVID-19 onderzoek* van TNO).
De waarde van
Samenkomen op kantoor
Ook bij De Buurtboer zien we dat collega’s sinds Corona vaker thuiswerken. We hebben hier de afspraak dat we tenminste 50% van de tijd op kantoor werken. Dit pakt tot nu toe goed uit. Ons team komt vaak extra en met plezier naar kantoor, vooral dankzij de fijne sfeer onderling en natuurlijk: de lekkere lunch.
En dat is maar goed ook. Want veel van onze beste ideeën zijn ontstaan tijdens de lunch of bij het koffiezetapparaat. Zo bedachten we onlangs de Chikaas, een pindakaas met spicy twist. Hier is een mooie samenwerking met het ambachtelijke Chilli Chan’s uitgekomen en binnenkort zijn de potten Chikaas te koop bij de filialen van Bbrood en voor klanten via onze webshop.
We zijn er zeker van dat dit idee niet ontstaan was vanuit een videocall. Het concept en de naam zijn letterlijk ontstaan bij ons koffiezetapparaat. Zo zie je maar waar het samenkomen op kantoor toe kan leiden!
Van het snel schakelen over een project met strakke deadlines tot het bedenken van nieuwe bedrijfsideeën die misschien wel de toekomst van je hele organisatie kunnen veranderen. Er zitten veel voordelen aan het samenkomen op kantoor.
Waarschijnlijk lees je dit en denk je: “ja, dat het waardevol is om mensen naar de werkvloer te krijgen weet ik wel, maar hoe doe ik dat dan?”. Wat ons betreft, en dit is natuurlijk wel een ‘wij van wc-eend-verhaal’, speelt een goede lunch hier een cruciale rol in.
De kracht van
Een goede kantoorlunch
Een interessant onderzoek van marktonderzoeksbureau Ruigrok laat zien wat het belang is van een kantoorlunch; zij stelden 1107 werknemers van diverse bedrijven de vraag wat hen zou overhalen om op een andere dag naar kantoor te komen dan dat ze nu doen. Een gratis lunch of diner (22 procent), een activiteit met collega’s (21 procent) of een werkgerelateerde training (20 procent) scoorden hiervan het hoogst.
Tijdens de lunch kan je je collega’s beter leren kennen. Je hebt sowieso iets te bespreken, namelijk wat er op tafel ligt. Daarnaast is samen eten een ritueel wat sinds het begin der tijden bestaat. Samen eten verbindt. Ook op kantoor.
Naast het feit dat de lunch volledig verzorgd wordt en samen lunchen gezellig is blijkt
uit eigen onderzoek onder onze klanten dat variatie in de lunch het meest belangrijk wordt bevonden. Thuis eten we toch snel een boterham met kaas en kiezen we voor de snelle oplossing die niet altijd even gevarieerd is.
Niet alleen voor medewerkers is een lunch belangrijk, maar ook voor de bedrijven zelf is een goede lunch cruciaal. Uit onderzoek van de Health Enhancement Research Organization, blijkt dat een gezonde lunch de productiviteit met 20 procent verbetert. Werkresultaten verbeterden zelfs met 25 procent!